-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15220 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا گوشتهاي قرباني تلف مي شود ؟
مي دانيم يكي از اعمال حج در روز دهم ذيحجه الحرام اين است كه حيواني را در مني قرباني كنند و اين يك فريضه مسلم و دستور صريح اسلام است ; و يكي از اسرار آن زنده كردن خاطره فداكاري بزرگ مرد الهي و قهرمان توحيد , حضرت ابراهيم خليل عليه السلام مي باشد . جـريـان فداكاري ابراهيم خليل اين است كه خداوند براي تكميل روح و روان و اثبات لياقت و پايه فداكاري وي به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزيز خود را درسرزمين مني در راه خدا قرباني نـمـايـد - الـبته اين فرمان جنبه آزمايشي داشت وبراي اثبات شايستگي آن مرد الهي بود ; و لذا , هـنـگامي كه وي آماده اطاعت گرديد , دستور آمد كه به جاي فرزند خويش , گوسفندي را ذبح نمايد . آمادگي و مهيا گشتن وي براي اطاعت دستور خداوند ثابت كرد كه روح اخلاص و اطاعت ,روح جـانـبـازي و فـداكاري , در او آنچنان قوي و نيرومند است كه مي تواند در پرتوايمان , بر هر چيز - حـتي بر عواطف و احساسات عميق و ريشه دار پدرانه - پيروزآيد و براي يك هدف عالي و معنوي , از فرزند خويش بگذرد ; اگرچه سرانجام فقطگوسفندي ذبح كرد . زائران خـانـه خـدا بـا كشتن گوسفندي در سرزمين مني خاطره اخلاص و قدرت ايمان وپايه فـداكـاري او را در دلـهـا زنـده مـي سـازنـد و از ايـن رهگذر به يكديگر درس فداكاري و جانبازي مي آموزند و گويا عملا چنين مي گويند كه مرد خدا كسي است كه در راه خدااز همه چيز بگذرد - چنان كه آن مرد بزرگ گذشت - اين گوشه اي از اسرار قرباني روز مني است . اكـنـون بايد ديد نظر اسلام در اين گوشتهاي قرباني چيست و آيا مسلمانان در اين باره وظيفه اي دارنـد ؟بـراي پاسخ اين پرسش , به كتاب آسماني خود قرآن مجيد مراجعه كرده و مي بينيم كه سـوره حـج بـه كـلـيه كساني كه در روز عيد قربان در مني حيواني را قرباني مي كنند , چنين دستور مي دهد : و اطعموا البائس الفقير و بينواي فقير را نيزاطعام نماييد (1) و نيز مي فرمايد : فكلوا منها و اطعموا القانع و المعتر از آن ( قرباني ) خود بخوريد و مستمندان قانع و فقيران را نـيـز از آن اطـعـام كنيد (2)در رساله هاي عمليه دستور مي دهند كه زائران خانه خدا گوشت قرباني را سه قسمت كنند :بخشي از آن را خودشان استفاده كنند و بخشي را به مومنان و بخشي را به نيازمندان بدهند . ايـن دسـتـورات صـريـح , حاكي است كه منظور از كشتن اين حيوانات علاوه بر يك سلسله فوايد معنوي كه در بالا تذكر داده شده , اين است كه اين ذبايح به مصرف صحيح برسدو كاري نكنند كه اسراف و تبذيري در آنها بشود . اكـنون وظيفه حجاج مسلمان و دولتهاي اسلامي اين است كه ترتيبي دهند كه از اين گوشتها به طرز صحيحي بهره برداري شود ; و اين وظيفه اسلامي با ساير اهداف آن هماهنگ گردد . امـروز بـايد با تاسيس سردخانه مجهز , از دفن شدن اين گوشتها دردل خاك جلوگيري نمود تا بتدريج در مواردي كه قرآن مجيد بيان فرموده , مصرف شود . در زمـانـهاي گذشته كه تعداد حجاج به اين اندازه نبود , گوشتهاي قرباني در همان روز به طرز صحيحي به مصرف مي رسيد ; ولي امروز كه بر اثر سهولت وسايل نقليه ,شماره زائران فزوني يافته اسـت , بـايد از طريق وسايل مدرن , از اتلاف اين گوشتهاجلوگيري نمود و رفاه زائران و اهداف اسـلامـي را در نـظـر گرفت ; و اين وظيفه دولتهاي اسلامي و ملتهاي آگاه مسلمان است كه به آرمـانـهاي اسلامي جامعه عمل بپوشانند و از هرگونه تبذير و اسراف جلوگيري نمايند و اگر در اين راه هم اشكال پيش آيد , تقصير متوجه مسلمانان است , نه قانون خدا

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.